Duratec V6 i wolna odma

T, 11.04.2012, 18:14 « poprzedni - następny »

T

11.04.2012, 18:14 Ostatnia edycja: 09.11.2015, 13:00 by Rijndael
Ostatnio otrzymuje bardzo wiele pytań na ten temat, więc uznałem za celowe stworzenie niewielkiego opisu, który rozwiałby wszelkie wątpliwości na ten temat. Na początek plus i minusy tego rozwiązania:

+ dolot nie jest brudzony olejem
+ dolot nie jest nagrzewany gorącymi gazami z blok i głowic
- teoretycznie jest to rozwiązanie mniej ekologiczne
- istnienie niewielka szansa, że ktoś się o to przyczepi na przeglądzie

Tyle tytułem wstępu, a teraz do rzeczy. W silniku tym odpowietrzanie bloku podłączone jest do górnego kolektora dolotowego poprzez zaworek umieszczony w "chwytaku" przykręcanym do bloku (nowsze wersje) lub w trójniku (starsze wersje). Zaworek ten jest po to, żeby silnik nie ssał cały czas gazów z bloku, a jedynie wtedy, gdy ciśnienie w bloku osiągnie pewną wartość krytyczną. Z kolei odpowietrzanie głowic (od każdej idzie jeden przewód) jest podłączone do gumy łączącej przepustnicę i przepływomierz.

I teraz — jak robimy z tego wszystkiego wolną odmę?

Po pierwsze wykonujemy zbiornik, do którego poprowadzimy wszystkie trzy odmy. Do tego celu doskonale nadaje się aluminiowy bidon rowerowy, w którym wiercimy 3 otwory i wkręcamy lub wklejamy 3 nyple, po jednym na przewód od każdej odmy. Na samej górze dajemy mały filterek.

Wygląda to mniej więcej tak:

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Następnie podłączamy do niego bezpośrednio przewody z odpowietrzania głowic. Na koniec podłączamy przewód odpowietrzania bloku — ale uwaga — już BEZ jakiegokolwiek zaworka.  Przy okazji  pozbywamy się trójnika, do którego z jednej strony dochodził przewód, który właśnie odłączyliśmy, a z drugiej odprowadzanie par paliwa z baku. To ostatnie jest sterowane elektronicznie, więc spokojnie możemy zostawić je podłączone, już bezpośrednio, bez trójnika, do dolnego kolektora dolotowego.

Trzeba tu zaznaczyć, że w Mondeo mk2 i Cougarach ten zaworek znajduje się przy wspomnianym trójniku, natomiast w Mondeo mk3 jest on umieszczony tuż przy wyjściu z bloku. Ja osobiście zamontowałem po prostu ten element w wersji z mk2 (bez zaworka), ale pewnie da się też usunąć sam zaworek.

Czyli mówiąc krótko — wszystkie trzy odmy schodzą się bez żadnych zaworków i czegokolwiek takiego do jednego pojemnika zakończonego filterkiem. Proste i skuteczne.

Na sam koniec trzeba oczywiście pomyśleć o łączniku pomiędzy przepustnicą, a przepływomierzem, bo ten stary się nie nadaje — ma dziury po odmach głowic, które odłączyliśmy. Proponuję zastosować tam zwykły łącznik aluminiowy o odpowiedniej średnicy z dospawanym wyjściem do zaworu bocznikowego.

To chyba wszystko.
Jeśli macie jakieś wątpliwości — pytajcie. ;)

PS. Nie róbcie tego w bardzo wyeksploatowanych silnikach, bo zbiornik może kopcić spalinami przy dużych przedmuchach w bloku. Jeśli silnik jest w pełni sprawny, to i tak dla pewności zbiornik należy umieścić z dala od dolotu, a szczególnie od wlotów powietrza do kabiny, czyli np. tam gdzie ja go umieściłem (w pobliżu zbiornika płynu do spryskiwacza).

EDIT

Ostatecznie catch tank został umieszczony przed chłodnicą -- jest tam bardzo ładne dojście po zdjęciu grilla.
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Fordtuning.pl
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Samochody.club

Gregorius

A dla czego usuwamy zaworek odpowietrzenia skrzyni korbowej? Przecież nie ma on w tym momencie żadnego negatywnego skutku.

T

Bo normalnie odpowietrzanie skrzyni korbowej pod podłączone do podciśnienia w kolektorze, a ten zaworek działa na zasadzie różnicy ciśnień. Poza tym gdy odma jest odłączona od dolotu, to nie jest do niczego potrzebny
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Fordtuning.pl
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Samochody.club

Gregorius

Czyli w takim przypadku jak mam ja, że odma jest przez catch tanka ale wraca z powrotem do kolektora zaworek może sobie zostać.

T

Nie tylko może, ale wręcz musi.
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Fordtuning.pl
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Samochody.club

bulan74

a nie lepiej wyjście z catch tanka wyprowadzić na przewodzie i wsadzić pod auto, np. w podłużnice? bądz bez catch tanka,  wtedy mamy darmowa konserwacje w podłużnicy :) szkoda z catch tanka Z POWROTEM ładować ciepłe powietrze do dolotu

T

Cytat: bulan74 w 18.05.2012, 16:04bądz bez catch tanka,  wtedy mamy darmowa konserwacje w podłużnicy
Lubisz jak Ci auto znaczy teren? ;)

Cytat: bulan74 w 18.05.2012, 16:04szkoda z catch tanka Z POWROTEM ładować ciepłe powietrze do dolotu
U mnie nic nie nagrzewa oprócz zbiornika płynu do spryskiwania szyb, jest w przeciwległej części komory silnika niż dolot. W mk3 jest bardzo dobry przewiew pod maską, no ale w Cougarze, a i pewnie mk2 lepiej byłoby chyba umieścić ten zbiornik gdzieś np. w zderzaku.
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Fordtuning.pl
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Samochody.club

bulan74

ooo dobra myśl, ale nie bede pchał pod zbiornik spryskiwacza bo sie za duży tłok z przewodami zrobi

T

Nie mam pod, tylko obok. ;) Ten zbiornik raczej powinien być dobrze dostępny, bo czasem trzeba go opróżniać...
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Fordtuning.pl
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Samochody.club

bulan74

co ile tyś moze sie napełnić?

T

Trudno powiedzieć. Im bardziej zużyty silnik, im bardziej agresywny styl jazdy tym szybciej.
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Fordtuning.pl
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Samochody.club

bulan74

od wymiany do wymiany oleju? mi litry na 10tyś nie bierze wiec i catch tank sie nie zapełni:) wiec pod spodem spokojnie moge montowac bo zawsze przy wymianie oleju sobie brudy z niego upuszcze :)

NeroN

Ten syf się zbiera tylko z głowic, z korbowej nie leci tylko Ciśnienie równa ?
FFI 1.6 HB & [color=black]ST[/color][color=red]220[/color] [color=blue]Blue Performance[/color]

bulan74

tak z korbowej tylko cisnienie równa bo jest pucha która olej zatrzymuje- taki catch tank :)

NeroN

No to wiem, ale chodziło mi o to, że taki catch mam na dwie głowice na to gówno, a z korbowej zakładam tylko filterek ( nie ma 3ciego króćca).

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.http://allegro.pl/oil-catch-tank-d1-spec-black-i2305787515.html
FFI 1.6 HB & [color=black]ST[/color][color=red]220[/color] [color=blue]Blue Performance[/color]