DIY short shifter w Mondeo mk3 (MTX-75)

T, 13.05.2010, 08:23 « poprzedni - następny »

T

13.05.2010, 08:23 Ostatnia edycja: 24.11.2010, 20:23 by badger
Witajcie

Jak niektórzy pewnie wiedzą od jakiegoś czasu jeździłem z short shifterem. Fajna rzecz, ale ten Focusowy z ebaya jednak nie do końca pasuje, a w dodatku jest miejscami kiepsko wykonany. Najgorszym chyba jego elementem jest metalowa kula na samym dole blokowana śrubką wykonaną chyba z najbardziej miękkiego metalu, jaki udało się znaleźć. W efekcie całość notorycznie się rozkręca co skutkuje nieprecyzyjnym działaniem lewarka. Inny problem wiąże się z przesunięciem w poziomie mocowania górnego cięgna co powoduje, że biegi, szczególnie "na zimno", potrafią wchodzić dość opornie.

Nie chcąc jednak rezygnować z short shiftera postanowiłem zrobić to jak należy wykorzystując oryginalny lewarek. Efekt całej zabawy jest bardzo dobry, skoki są może minimalnie dłuższe niż w ebayowym short shifterze, ale całość działa o niebo lepiej. Po prostu tak jak w serii, tylko skoki są znacznie krótsze i można zmieniać biegi dużo szybciej.

Generalnie cała sprawa sprowadza się do dwóch rzeczy:

- Skrócenia lewarka
- Podwyższenia punktu mocowania górnego cięgna

Więc do dzieła. Pierwszym co musimy zrobić jest demontaż całości. Nie jest to trudne zadanie, więc nie będę go tutaj opisywał. Następnie ogołacamy lewarek praktycznie ze wszystkiego co jest do niego przykręcone i ucinamy go od góry w takim miejscu, jakie uznamy za stosowne (im będzie krótszy, tym krótszy skok zmiany biegów, ale nie można oczywiście przesadzić).

Powinno to wyglądać tak:

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Następnie zajmijmy się mocowaniem cięgna. Trzeba je przesunąć nieco do góry. Seryjnie uchwyt mocowany jest jakimś smętnym wkrętem, proponuję więc zmienić go porządną śrubę, a pomiędzy plastikami umieścić podkładkę, która spowoduje, że cały element będzie blokował się nieco wyżej. Jest to zaznaczone na zdjęciu.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



No i cóż. W zasadzie gotowe. Montujemy całość do Mondolota i cieszymy się krótszymi skokami przy zmianie biegów. Pozostaje tylko zamontować odpowiednią gałkę. Seria już się nie nadaje, bo raz, że skracając lewarek pozbyliśmy się gwintu, a dwa, że ori gałka jest wygięta do przodu, więc będziemy uderzali ręką o konsolę wrzucając 1-3-5. Rozwiązaniem jest kupno akcesoryjnej gałki o symetrycznym kształcie z odpowiednim adapterem. W ten sposób rozwiążemy oba problemy za jednym razem. Koszt porządnej gałki to 50-100 zł.

Po "dopieszczeniu" całości efekt będzie mniej więcej taki:

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



I to by było na tyle... ;)
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Fordtuning.pl
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Samochody.club

T

A tutaj możecie zobaczyć jak to działa:
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.http://www.youtube.com/watch?v=iO99dbcZqWA
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Fordtuning.pl
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Samochody.club

Cinkciarz

jakby takie cos dało sie zamontowac do mondeo to by było super

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Ford-Mustang-83-03-T5-T45-Adj-Short-Shifters-Shifter-/270350564894
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Short-Throw-Shifter-1983-2004-Ford-Mustang-T-45-T-5-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem41521eff62QQitemZ280550637410QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccessories
Było Mondeo Mk3 2.0 TDCi ST  ...   a jest   ...   Pontiac Trans Am 5.7 GTA   ...    Vw Caddy 1.4  ...   Suzuki GSX-R K7 600

T

Ale to przecież zupełnie inny system jest. W Mondeo przy skrzyni 5 wiele się zrobić nie da, właściwie jedynie skrócić lewarek i przesunąć mocowanie cięgna w górę. Można to spokojnie zrobić samemu, nie ma sensu kupować gotowego short shiftera, bo niczym się nie będzie różnił (a będzie pewnie gorzej wykonany).
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Fordtuning.pl
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Samochody.club

Saliwawa

Tomasz dasz radę zdjęcia przywrócić ?

T

Jak je znajdę...

To stare czasy były. :)
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Fordtuning.pl
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Samochody.club

Saliwawa

ja na razie bez cięcia podniosłem mocowanie (3min roboty) i jest dużo lepiej, planuje jeszce wyżej podnieść tylko usunę tą blaszkę o którą mocowanie zawadza i chyba będzie ok Jak się okaże że drążek jest za blisko konsoli to go odegnę w tył, dam znać jakie są efekty

kodex


Saliwawa

Tak, jak podjadę na któryś spot Mondeo Klubu to Ci pokaże - działa zajebiście, ale odginałem drążek

kodex

Mi bardziej chodzi o przemieszczenie tej kulki.
Pozdrawiam :)

Saliwawa

jakiej kulki ?

kodex

No jak masz drążek zmiany biegów to trzeba podnieść tą kulkę wyżej żeby zmniejszyć skok
Pozdrawiam :)

Saliwawa

u mnie podniosłem mocowanie linki jak najwyżej (chyba, że o tą kulkę chodzi ), potem wyciąłem blachę z tunelu podniosłem jeszcze wyżej i wygiąłem drążek do tyłu po ciągle włączałem, albo wyłączałem radio :-)

kodex

I to mnie właśnie interesuje.
Wycinałeś blachę z tunelu ?

Muszę to zobaczyć a najlepiej jak byśmy się w ASO JK spotkali ;)
Pozdrawiam :)

Saliwawa

no miałem wyciąć ale była na dwa nity to je rozwierciłem jest pod osłoną lewarka - tylko ja mam przedlifta. A do Aso JK mam strasznie nie po drodze - poza tym mam swoje Aso u Przema :) (mój dobry kumpel ma warsztat w Wawrze ). prędzej na jakimś spocie Ci pokaże.