Fordtuning.pl

Tuning mechaniczny i stylistyczny => Modyfikacje: zawieszenie, hamulce, napęd => Zaczęty przez: MaciekKRK w 20.07.2019, 23:29

Tytuł: [Focus] Focus ST MK3FL Diesel (2.0 TDCI) - szpera Quaife
Wiadomość wysłana przez: MaciekKRK w 20.07.2019, 23:29
Dobry wieczór Panie i Panowie,

Chciałbym zapytać czy ktoś z Was przerabiał już temat szpery Quaife to Focusa ST, ale w wersji z silnikiem diesla.
Niestety mam z tym tematem olbrzymi problem ze względu na duże różnice w zdaniach tj.

1. Mountune (oficjalny diler Quaife i jak wiecie nadworny "tuner" fordów) - twierdzi, że szpera może nie pasować i mogą występować problemu w połączeniu z tym silnikiem - czy macie pomysł jakie problemy?
Forum Mountune globalne nie spotkało się z takim przypadkiem

2. Ford Polska twierdzi, że rozmiar dyferencjału dla wersji ST MK3 2.0 EcoBoost oraz 2.0 TDCI jest identyczny, tym bardziej, że zastosowana skrzynia biegów jest identyczna w obu modelach - oznaczona kodem MMT6

3. Sam Quaife twierdzi, że należy sprawdzić rozmiary, ale im się wydaje, że powinna pasować

4. PumaSpeed (kolejny tuner z UK) twierdzi, że już coś takiego zamontowali w swoim projekcie Stage 3 i działa bez zarzutu. Niestety patrząc na filmy jak strasznie "kopci" ten samochód trudno im zaufać, że wszystkie dokonane zmiany są robione z rozsądkiem

5. W temacie modyfikacji współpracuję ze świetnymi fachowcami w zakresie Fordów (głównie ST/RS) - TuneForce. Planowaliśmy także zmianę IC na wydajniejszy od Mountune wraz z rurami dolotowymi oraz delikatny program silnika. Niestety najpierw Mountune potwierdziło im, że nie ma problemów, zaś przed samym zamówienie części była wzmianka z ich strony, że montaż szpery do tego silnika nie jest zalecany (co ciekawe w mojej prywatnej korespondencji z Mountune z UK napisali mi wprost, że nigdy nie instalowali Quaife do modelu ST z dieslem pod maską)

Pozdrawiam i szerokości na drodze,
Maciek
Tytuł: Odp: [Focus] Focus ST MK3FL Diesel (2.0 TDCI) - szpera Quaife
Wiadomość wysłana przez: sseebbaa1 w 24.07.2019, 00:01
Mam u siebie szperę Quaife i mam ją w skrzyni z tego samego typoszeregu oznaczonego symbolem MMT6 (konkretnie w Mondeo ST220 z 6-biegową skrzynią). Kiedy jeszcze przymierzałem się do zakupu szpery przeglądałem ofertę Quaife. Zauważyłem wtedy, że taka sama szpera może być oferowana do różnych modeli samochodów. Czasami szpera różniła się końcówką symbolu, a czasami nie.
Na przykład szpera do Focusa mk2 ST ze skrzynią M66 ma symbol "QDF13J", a S-Max też z silnikiem 2.5T i skrzynią M66 ma proponowaną szperę o symbolu "QDF13J-2". Czyli jest różnica w nazwie.
Ale już szpera proponowana do Mondeo ST220 i do Focusa mk3 ST ma identyczny symbol QDF41Z.

Nie mam jednoznacznej odpowiedzi od czego to rozróżnienie szpery zależy, ani czym dokładnie różnią się, gdy tylko końcówka symbolu jest inna.
Myślę jednak, że zależy to przede wszystkim od ciężaru samochodu, a nie od jego mocy.
U innych producentów znalazłem bowiem informacje, które świadczą o tym, że do lżejszych aut stosuje się mniejsze napięcia wstępne szpery (nawet jeżeli mają identyczną skrzynię, jak cięższe samochody). W przypadku Quaife nie można mówić o różnicach w czymś takim jak napięcie wstępne*, ale można mówić o innych kątach zębów zębatek, które wpływają na charakterystykę urządzenia poprzez inne stopniowe blokowanie wewnętrzne dyferencjału.

Podsumowując - uważam, że szpera, która jest przypisana do benzynowej wersji Focusa, na 99% będzie swoją charakterystyką pasowała do takiego samego Focusa z wściekłym bocianem pod maską. Bo oba auta mają zbliżoną wagę. Charakterystyka przebiegu momentu obrotowego i inny poziom mocy nie ma tu znaczenia. Najważniejsza jest masa samochodu. Teoretycznie może mieć też znaczenie rodzaj napędu, ale tutaj akurat porównujemy oba samochody z napędem FWD, więc to nie wpływa na nasze wnioski.
Nie przypuszczam, aby był jakiś problem z mechanicznym zainstalowaniem, bo te skrzynie Focusa (benzynowa i dieslowa) różnią się tylko przełożeniami, a nie kształtem dyferencjału.

Jeszcze jedna rzecz. Przytaczam to tylko z pamięci, bo nie wnikałem w szczegóły dotyczące Focusa, gdyż mam Mondeo. Ale dotarłem do informacji mówiących, że mechaniczna szpera Quaife dobrze współpracuje z elektroniczną "szperą", w jaką jest wyposażony Focus mk3 ST (a więc benzynowy 2.0 EcoBoost). Nie wiem, czy diesel ST też ma taką elektroniczną szperę, ale jeżeli ma, to i tak nie masz się czym martwić. Wszystko będzie działało. Elektronika nie będzie wariowała wyczuwając "obcego" na pokładzie :)


*
Quaife does not specify torque bias ratio details. The Quaife ATB differential is an all-helical gear design. The angle and tooth form of the helix used, the number of pinions used and many other factors, (including the individual vehicle application in question), all contribute to how the differential behaves and biases torque across an axle.
(cytat ze strony Quaife)


Tytuł: Odp: [Focus] Focus ST MK3FL Diesel (2.0 TDCI) - szpera Quaife
Wiadomość wysłana przez: MaciekKRK w 24.07.2019, 19:05
Hej,

Dziękuję bardzo!

Powiem tak - z takim ekspertem i taką wypowiedzią, jak Twoją - Sseebbaa1 - jeszcze się nie spotkałem - ani ze strony Mountune, PumaSpeed, Ford ASO, Ford Polska, Quaife i kilku innych!!!
Czapki z głów, chylę czoła i zostałem Twoim fanem! :)

Powiedz mi proszę ze swoich doświadczeń:
a. Czy warto montować szperę Quaife?
b. Czy faktycznie pomaga, szczególnie gdy jest mokro, śnieg?
c. Czy czuć moment jej zapięcia?
d. Czy w jakiś sposób utrudnia prowadzenie (niektórzy wspominają o cięższym układzie kierowniczym oraz fakcie, iż trzeba układowi kierowniczemu bardziej pomagać prostować kierownicę przy wyjściu z zakrętu).

Jak wspomniałeś to wściekły bocian pod maską, podróżuję sporo (do 60 tys km rocznie), więc względy ekonomiczne zadecydowały oraz ograniczenia budżetowe. Auto jest używane tylko w warunkach drogowych, ze względu na silnik tor nie będzie odwiedzany, chyba że w celach doskonalenia się w prowadzeniu auta. Dodam, że jest jeszcze w okresie gwarancji, więc o ile ASO by przymknęło oko na IC, to pewnie ze szperą już będzie problem :)

Pozdrawiam i raz jeszcze dziękuję! :)

Tytuł: Odp: [Focus] Focus ST MK3FL Diesel (2.0 TDCI) - szpera Quaife
Wiadomość wysłana przez: sseebbaa1 w 24.07.2019, 23:53
a.
Warto montować! Chyba najlepsza modyfikacja w moim Mondeo. Najdroższa, ale ewidentnie najlepsza.
Nie potrafię tylko ocenić, jaka będzie różnica w Focusie, który ma elektroniczną szperę. Być może ta różnica będzie mniejsza. Jednak na zagranicznych forach Focusa mk3 ST ludzie chwalili Quaife, więc na pewno jest to wyczuwalny upgrade.
Zresztą sam fakt, że szpera elektroniczna nie kłóci się z mechaniczną moim zdaniem oznacza, że mechaniczna tak jakby działa wcześniej - przed granicą, przy której ingeruje elektronika. Czyli musi być to wartościowa przeróbka także w Focusie.

b.
Pomaga na śliskich nawierzchniach! Oczywiście napęd FWD w takich warunkach ma swoje ograniczenia chociażby przez odciążanie przodu, ale na pewno jest lepiej. Kiedy depniesz za mocno, to szpera zblokuje półosie ze sobą i czuć, że auto równo ciągnie do przodu. Nie czuć "przełączania" napędu pomiędzy przednimi kołami i silnych szarpnięć przy takich zmianach - w tym sensie, że raz chwyta jedno koło, a drugie wiruje, po to żeby po chwili napędzane koła zamieniły się rolami z wyraźnym szarpnięciem.
Z tego zresztą wynika jeszcze jedna zaleta, którą opiszę na końcu (nie pytałeś o to, ale i tak opiszę :) ).

c.
Kompletnie nie czuć momentu zapięcia. Mondeo mk3 ma bardzo fajny bezpośredni układ kierowniczy, a ja nie jestem w stanie wyczuć punktu zadziałania. Wynika to zapewne z samej charakterystyki szpery, która swoje działanie bierze z układu zębatek, a nie elementów ciernych. Czyli im mocniej staramy się ją wewnętrznie skręcić (różnica momentów obrotowymi pomiędzy półosiami), to tym bardziej ona się temu przeciwstawia. Jest to płynna zależność.

d.
Co do dodatkowych trudności w prowadzeniu... Szpery cierne mają cały czas jakiś poziom napięcia, który jest wyczuwalny także przy prędkościach parkingowych. Natomiast szpera helikalna, taka jak omawiana Quaife, przy niewielkich prędkościach jest całkowicie niewyczuwalna. Gdybym nie powiedział żonie o modyfikacji, to prowadząc moje auto w życiu by się nie domyśliła, że coś zmieniłem, hehe.
Jeżeli chodzi o "ciągnięcie" za kierownicę w zakrętach, to mogłem to wyczuć tylko przy mocnym wciskaniu gazu w zakręcie. Dopóki trzymałem gaz w zakręcie to kierownica nie chciała odbijać/odkręcać (czyli tu jest różnica). Nie odbierałem tego jednak jako wady - było to bowiem spowodowane pożądaną właściwością tej szpery. Tak mocno bowiem pomagała zacieśniać zakręt, że w samochodzie FWD tył samochodu wychodził na zewnątrz. Był w poślizgu.
Żeby było jasne Mondeo ST220 zwłaszcza na obniżonym zawieszeniu prowadzi się super, ale żeby doprowadzić do uślizgu tyłu (uślizgu pożądanego w FWD, bo pozwalającego zacieśniać zakręt), to musiałem na chwilę odpuszczać gaz. Wtedy przednia oś mocniej się przyklejała i tył wyjeżdżał na zewnątrz. Ale ze szperą, to całkiem inna historia. Wraz z Quaife mogłem zacieśniać zakręt z butem w podłodze! To całkiem inna jakość pokonywania zakrętów :D
Reasumując - jest tak trochę jak napisałeś, że przy wyjściu z zakrętu z gazem musisz mocniej trzymać kierownicę, bo sama z siebie może się nie "odkręcić", a czasami wręcz stara się pogłębiać zakręt. Ale dzięki temu czujesz swoje obie(!) opony na jezdni i czujesz jak walczysz z asfaltem. Gdy nie miałem szpery, to po prostu musiałem biernie czekać, aż wewnętrzne koło przestanie wirować, albo musiałem czekać z przyłożeniem gazu, żeby takiego wirowania nie wywołać. To było oczekiwanie na koniec zakrętu, a nie zabawa z zakrętem.
Jeżeli przejedziesz zakręt bardzo szybko nawet na pograniczu przyczepności, ale bez agresywnego butowania, to te samoistne zacieśnienie jest już prawie niewyczuwalne. Ty decydujesz prawą stopą czy chcesz poczuć wgryzanie się opon i zacieśnianie zakrętu, czy nie.

Jeżeli chodzi o przyczepność w zakręcie, to jest to trochę dziwne i wydaje się, że przeczy to fizyce. Bo jak w zakręcie docisnę gazu, to auto lepiej klei zamiast stracić przyczepność. A przecież opona już walczy z siłami starającymi się ją wypchnąć na zewnątrz zakrętu, a ja jeszcze gazem dokładam kolejny wektor siły. Normalnie powinno to skończyć się podsterownością. A tutaj odwrotnie. Czuję, że mogę szybciej przejechać zakręt z delikatnym, dobrze przyłożonym gazem, niż przy odpuszczeniu. Nie jestem pewny tego fenomenu, ale wydaje mi się, że wynika to z lepszego wykorzystania przyczepności zewnętrznego koła, które jest mocniej dociśnięte do asfaltu oraz dzięki temu, że wewnętrzne koło przedwcześnie nie stara się wirować (i marnować siły napędowej).

A zaleta, o której miałem napisać na końcu to fakt, że szpera chroni półosie 8) Dzięki temu, że nie ma nagłych zmian w napędzaniu raz jednego, a raz drugiego koła, to nie ma też szarpnięć w całym układzie napędowym. A to te nagłe szarpnięcia zapewne generują największe przeciążenia skrętne, z którymi muszą poradzić sobie delikatne półosie naszych Fordów.

PS. ASO w trakcie jazdy nie ma możliwości zauważenia szpery. Jedynie na podnośniku przy próbie kręcenia ręką kół (sprawdzanie łożysk?) mogą zobaczyć, że przednie koła są jakoś inaczej połączone ze sobą i nie da się ich swobodnie osobno zakręcić :)
Tytuł: Odp: [Focus] Focus ST MK3FL Diesel (2.0 TDCI) - szpera Quaife
Wiadomość wysłana przez: MaciekKRK w 25.07.2019, 08:52
Hej!

Dziękuję bardzo  :)

To chyba najlepsze podsumowanie szpery, jakie widziałem  :)
Przekopałem już mnóstwo stron, artykułów, filmów i forów, ale tak pełnego podsumowania nigdzie nie spotkałem.

O szperze zacząłem myśleć głównie dzięki wypuszczeniu Fiesty ST MK8 i świetnych recenzji modeli wyposażonych w pakiet "performance" czyli właśnie ze szperą Quaife i jej właściwościom jezdnym przeczącym prawom fizyki  :)

Tytuł: Odp: [Focus] Focus ST MK3FL Diesel (2.0 TDCI) - szpera Quaife
Wiadomość wysłana przez: bishop w 25.07.2019, 09:35
Cytat: MaciekKRK w 24.07.2019, 19:05Czy warto montować szperę Quaife?
Cytat: MaciekKRK w 24.07.2019, 19:05
Auto jest używane tylko w warunkach drogowych, ze względu na silnik tor nie będzie odwiedzany, chyba że w celach doskonalenia się w prowadzeniu auta.
No właśnie, czy warto? Jeżeli jeździsz jak @sseebbaa1 (dla którego chyba specjalnie stworzono jednostkę "Speed" :D) to warto. Ale jeżeli nie, to zastanawiam się nad sensem. Oczywiście decyzja jest Twoja. Tylko czy to nie będzie wydanie grubej kasy na coś czego nie wykorzystasz.
Tytuł: Odp: [Focus] Focus ST MK3FL Diesel (2.0 TDCI) - szpera Quaife
Wiadomość wysłana przez: MaciekKRK w 25.07.2019, 10:39
Hej,

Z pewnością tak nie jeżdzę :)
Niestety auto dość szybko zrywa przyczepność ze względu na stosunkowo spory moment obrotowy. O ile jak jest sucho to nie stresuję się zbytnio, o tyle przy mokrej jezdni auto potrafi być mocno podsterowne (i niebezpieczne tym samym), a jego trakcja w deszczu pozostawia dużo do życzenia i niewiele trzeba, by przyczepność została zerwana.

Autem jeszcze nie jeździłem w zimie, stąd zastanawiam się co dopiero w takich warunkach się wydarzy.

Oczywiście koszty to element, który skutecznie hamuje mnie pod podjęciem tej decyzji :)
Tytuł: Odp: [Focus] Focus ST MK3FL Diesel (2.0 TDCI) - szpera Quaife
Wiadomość wysłana przez: MaciekKRK w 01.08.2019, 19:01
Mała aktualizacja z mojej strony:

Dzięki korespondencji z @ Sseebbaa1 oraz kilku filmikom (testom) z YouTube opisującym wrażenia z jazdy po zainstalowaniu LSD Quaife podjąłem mam nadzieję dobrą decyzję i zamówiłem zestaw z Mountune:

- mechanizm Quaife - https://www.mountunestore.com/collections/mk3-focus-st-mca-2015/products/focus-c346st-quaife-atb-differential
- zestaw montażowy do szpery - https://www.mountunestore.com/collections/mk3-focus-st-mca-2015/products/differential-fitting-kit-1
- dedykowany IC - https://www.mountunestore.com/collections/mk3-focus-st-tdci-2015/products/focus-c346st-tdci-alloy-intercooler-upgrade
- rury dolotowe z sztywną rurą - https://www.mountunestore.com/collections/mk3-focus-st-tdci-2015/products/focus-c346st-tdci-charge-pipe-upgrade-kit

Czekam na dostawę, dalej na montaż (zobaczy czy finalnie będzie pasował i sprawdzał się Quaife) oraz pomiary na hamowni i strojenie silnika.

Zobaczymy jakie będą finalne efekty oraz czy szalony bocian pod maską będzie przyjemniejszy w jeździe.
Tytuł: Odp: [Focus] Focus ST MK3FL Diesel (2.0 TDCI) - szpera Quaife
Wiadomość wysłana przez: Kalo w 06.10.2019, 12:40
Maciek,

Napisz jak przeróbka, szczególnie wymiana szpery. Do swojego Mondka MK5 2.0 TDCi MMT6 też chciałem zamontować szperę, acz nikt z profesjonalistów (nawet producenci) nie byli w stanie potwierdzić na 100%, że szpera będzie pasować.

Aaaaa dobra. Odpowiedź znalazłem w innym wątku ;)
Tytuł: Odp: [Focus] Focus ST MK3FL Diesel (2.0 TDCI) - szpera Quaife
Wiadomość wysłana przez: MaciekKRK w 06.10.2019, 14:27
Cytat: Kalo w 06.10.2019, 12:40
Maciek,

Napisz jak przeróbka, szczególnie wymiana szpery. Do swojego Mondka MK5 2.0 TDCi MMT6 też chciałem zamontować szperę, acz nikt z profesjonalistów (nawet producenci) nie byli w stanie potwierdzić na 100%, że szpera będzie pasować.

Aaaaa dobra. Odpowiedź znalazłem w innym wątku ;)

Hej,

Odpowiem na tyle, na ile potrafię, aczkolwiek największą wiedzę, jaką otrzymałem do tej pory była od Moderatora grupy - nick: "sseebbaa1" - dzięki Niemu podjąłem tę decyzję, ponieważ wszyscy inni, podobnie jak w Twoim przypadku nie umieli mi tego potwierdzić na 100%.

Jeśli to skrzynia o typoszeregu MMT6 to nie ma żadnych problemów, jedyne nad czym powinieneś pomyśleć i o czym słusznie Seba wspominał to masa pojazdu i dobranie do niej odpowiedniej szpery.

Sama wymiana szpery przebiegała bezproblemowo, gdyby nie skorodowane zawieszenie, którego demontaż trwał łącznie 2,5-3 dni aby dostać się do skrzyni biegów i ją wymontować.

Auto mam 3-ci dzień po modyfikacji i nie ukrywam, że dopiero uczę się jeździć samochodem ze szperą i wyczuć momenty graniczne. Mimo to z pewnością najlepsza modyfikacja - szpery powinny być fabrycznie montowane we wszystkich samochodach :). Może drążek chodzi teraz ciężej (szczególnie 1, 2 bieg) i z wyraźniejszymi oporami, ale zakładam, że chłopaki z TueForce przy zakładaniu skrzyni mogli wszystko poprawić tak, aby działała jak karabin snajperski :)

Jednym zdaniem: POLECAM MONTAŻ SZPERY :)

Tytuł: Odp: [Focus] Focus ST MK3FL Diesel (2.0 TDCI) - szpera Quaife
Wiadomość wysłana przez: Kalo w 03.11.2019, 20:51
Maciek,

Mam pytanie czy szpera, którą założyłeś to QDF41Z? I druga rzecz, jaki rozmiar miał oryginalny intercooler 655x158x64 czy 655x157x40 ?
Tytuł: Odp: [Focus] Focus ST MK3FL Diesel (2.0 TDCI) - szpera Quaife
Wiadomość wysłana przez: MaciekKRK w 04.11.2019, 10:19
Cytat: Kalo w 03.11.2019, 20:51
Maciek,

Mam pytanie czy szpera, którą założyłeś to QDF41Z? I druga rzecz, jaki rozmiar miał oryginalny intercooler 655x158x64 czy 655x157x40?

Hej,

Przepraszam, nie jestem w stanie Ci z głowy odpowiedzieć. Sprawdzę dokładnie popołudniu i  Ci odpiszę :)

Szperę zamawiałem prosto z Mountune (poprzez TuneForce) - https://www.mountunestore.com/collections/mk3-focus-st-mca-2015/products/focus-c346st-quaife-atb-differential, niestety na ich stronie nie ma podanego dokładnego kodu. Na szczęście mam jeszcze zachowane oryginalne pudełko od szpery i zweryfikuję oznaczenie.
Tytuł: Odp: [Focus] Focus ST MK3FL Diesel (2.0 TDCI) - szpera Quaife
Wiadomość wysłana przez: sseebbaa1 w 04.11.2019, 16:28
Cytat: Kalo w 03.11.2019, 20:51czy szpera, którą założyłeś to QDF41Z?

Tak. To właśnie ta szpera Quaife o symbolu QDF41Z.
Pasuje do Mondeo ST220 z 6-biegową skrzynią, do Focusa ST mk3 oraz do Focusa ST mk3 w wersji z dieslem, co udało się udowodnić dzięki zapałowi kolegi MaciekKRK :)

https://tomson.com.pl/product-pol-765-Szpera-Quaife-QDF41Z-Ford-Focus-ST-Mk3-Mondeo-III-ST220-3-0-V6.html


Na mojej szperze był nabity ten numer:

(https://s6.ifotos.pl/img/201503311_qsaapse.jpg) (https://ifotos.pl/z/qsaapse/)

Tytuł: Odp: [Focus] Focus ST MK3FL Diesel (2.0 TDCI) - szpera Quaife
Wiadomość wysłana przez: MaciekKRK w 04.11.2019, 23:08
Cytat: Kalo w 03.11.2019, 20:51
Maciek,

Mam pytanie czy szpera, którą założyłeś to QDF41Z? I druga rzecz, jaki rozmiar miał oryginalny intercooler 655x158x64 czy 655x157x40?

Hej,

Sprawdziłem i oznaczenie szpery z pudełka jest następujące: QDF41Z.
Mountune oznaczenie produktu to: 2363-ATB-AA (ich wewnętrzna sygnatura).

Intercoolera niestety nie udało mi się dziś zmierzyć, za co przepraszam - przed chwilą wróciłem do domu, a oryginalny IC jest szczelnie i mocno opakowany od czasu wymiany. Postaram się ten wątek uzupełnić jutro. Przekopałem trochę dokumentacji, ale w niej rozmiarów IC póki co znaleźć nie mogę.

Ad. szpera - jeśli się zastanawiasz i masz środki na taką wymianę to się nie zastanawiaj :), zdecydowanie najważniejsza i najlepsza modyfikacja w samochodzie. Chyba, że jeździsz po torach to osoby z Forum Focus ST/RS zachęcają do szpery firmy WaveTrac, ale jest ona zdecydowanie droższa.
Tytuł: Odp: [Focus] Focus ST MK3FL Diesel (2.0 TDCI) - szpera Quaife
Wiadomość wysłana przez: sanczo w 18.01.2020, 20:17
Witam

Mam pytanie odnośnie szpery zastanawiam się nad założeniem tylko nie wiem którą
moje pytanie którą byści doradzili?

Szpera quaife – 680 Funtów
Szpera Wavetrac – 1152 Funtów

czy jest taka duża różnica że waro tyle dopłacać do Wavetrac?

Tytuł: Odp: [Focus] Focus ST MK3FL Diesel (2.0 TDCI) - szpera Quaife
Wiadomość wysłana przez: sseebbaa1 w 18.01.2020, 21:45
Cytat: sanczo w 18.01.2020, 20:17Witam

Mam pytanie odnośnie szpery zastanawiam się nad założeniem tylko nie wiem którą
moje pytanie którą byści doradzili?

Szpera quaife – 680 Funtów
Szpera Wavetrac – 1152 Funtów

czy jest taka duża różnica że waro tyle dopłacać do Wavetrac?

Konstrukcyjnie to raczej identyczne rozwiązania.
Przez obudowę szpery Wavetrac widać zębatki - identycznie jak to jest w Quaife.
Mogą się różnić kątami pochylenia zębów, co wpływa na charakterystykę szpery. Takimi danymi jednak producenci nie chwalą się, zostawiając to jako swoja tajemnicę.



Quaife jest z UK, a Walvetrac z USA.
Na stronie Walvetrac jest niższa cena($), niż ta którą wskazałeś.
Tytuł: Odp: [Focus] Focus ST MK3FL Diesel (2.0 TDCI) - szpera Quaife
Wiadomość wysłana przez: sanczo w 18.01.2020, 21:54
W USA są inne ceny to wiadomo
w Europie nie da się za taką cenę załatwić

którą ty byś wybrał ?

w PL aktualne ceny

Szpera quaife – 3900zł
Szpera Wavetrac – 5600zł

dodam że Wavetrac jest bardziej agrysywna
tak mi powiedziano



Tytuł: Odp: [Focus] Focus ST MK3FL Diesel (2.0 TDCI) - szpera Quaife
Wiadomość wysłana przez: sseebbaa1 w 18.01.2020, 22:29
Cytat: sanczo w 18.01.2020, 21:54dodam że Wavetrac jest bardziej agrysywna
tak mi powiedziano

Czyli może być właśnie tak, jak napisałem wcześniej, że jest inna charakterystyka. Jeżeli szpera Wavetrac określana jest jako agresywniejsza, to zapewne oznacza, że mocniej spina koła na jednej osi wraz z narastaniem różnicy momentów obrotowych pomiędzy kołami. Spinanie kół w takich szperach helikalnych wzrasta wraz z zapotrzebowaniem (tak w uproszczeniu). Ale widocznie w Wavetrac narasta to szybciej, niż w Quaife.

Tutaj jest tylko kwestia tego, czy nie będzie już za mocno narastała, bo jednak to powinno być zgrane z masą samochodu. Ale nie wiem jakie to będzie miało przełożenie na np. przyczepność w zakrętach, czy wyrywanie kierownicy z rąk kierowcy. Może jest w internecie jakiś test porównawczy?

Ja w Mondeo ST220 mam Quaife. Auto waży około 1520 kg. Bardzo fajnie się tym jeździ. Na torze miałem auto odchudzone o blisko 100 kg i też bardzo fajnie to działało. Ale nie wiem jak auto zachowywałoby się, gdyby ta szpera miała agresywniejszą charakterystykę i mocniej spinała koła.

Ale myślę, że można przyjąć jedną regułę - jak jeździsz agresywnie w zakrętach, to weź agresywniejszą, a jak spokojnie, to łagodniejszą.
Chodzi o to, że przy zbyt mocnym spinaniu obu kół dla dobrego prowadzenia może być wręcz wymagana agresywna jazda w zakrętach po to by celowo odciążać wewnętrzne koło. To trochę jak na kartingach, które przecież mają sztywną oś - one lepiej zakręcają podczas szybkiej jazdy, niż w tempie spacerowym. Bo przy spacerku obie opony są przyklejone, a przecież koła na jednej osi muszą pokonać różną długość drogi w zakręcie.
Tytuł: Odp: [Focus] Focus ST MK3FL Diesel (2.0 TDCI) - szpera Quaife
Wiadomość wysłana przez: sanczo w 18.01.2020, 22:51
Super wyjaśniłeś

jeszcze jedno pytanie czy jest duża różnca jazdy z szperą a bez?
Tytuł: Odp: [Focus] Focus ST MK3FL Diesel (2.0 TDCI) - szpera Quaife
Wiadomość wysłana przez: sseebbaa1 w 18.01.2020, 23:36
Coś znalazłem na temat porównania. Króciutki film oraz komentarz autora filmu - wskazuje on, że przy całkowitym odrywaniu wewnętrznego koło lepiej sprawdza się Wavetrac. Ale z tego prawdopodobnie można wyciągnąć też wniosek przeciwny, że przy codziennej jeździe lepiej będzie się sprawowało trochę ucywilizowane rozwiązanie Quaife. Ale to tylko moje przypuszczenie.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć film.


"This video is a pair of clips from a corner at one of the hillclimbs I do where I tend to lift the inside front wheel off the ground in the turn with my MK2 VW GTI.
The first part was taken after installing the Wavetrac and the second part is from the previous event when I still used a Quiafe.
In the first part I rolled into the throttle at the apex and held my foot to the floor.
In the second I rolled into the throttle but had to lift a bit to keep the inside tire wheelspin manageable until the car settled and put some weight back on that corner."



W Wavetrac jest zmodyfikowany element, który ma powodować to, że przyklejone koło będzie napędzane nawet, gdy drugie całkowicie się oderwie od jezdni. Takie zachowanie ma być - zgodnie z prezentacją producenta - zapewnione przez dodatkowe pofalowanie środkowych zębatek. Ale nie wiem czy to oznacza jednocześnie, że szpera trochę bardziej mechanicznie się załącza, kiedy ten element się zazębia czy "rozpycha".
W Quaife nie ma możliwości wyczucia, kiedy ona się załącza, bo to mam sprawdzone. A odnośnie Wavetrac mam za mało informacji, no i sam nie testowałem. Zatem musisz sam zdecydować.
Poniżej ta prezentacja i widoczny wspomniany element [1:10].

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć film.



Cytat: sanczo w 18.01.2020, 22:51czy jest duża różnca jazdy z szperą a bez?

Dla mnie ogromna! Zobacz zresztą co napisałem we wcześniejszych postach w tym temacie. Ale fakt, że przy szperze helikalnej trzeba ostro jeździć, żeby zaczęła działać w zakrętach. Ale z drugiej strony komu potrzebna szpera jak robi tylko powolny cruising po mieście :D
No i powyżej pewnej mocy samochodu szpera będzie bardzo dobrze wyczuwalna nawet przy dynamicznym ruszaniu spod świateł, bo polskie ulice są krzywe i przez pofalowanie odciążają któreś koło i moc nagle szarpie napędem. A ze szperą jest dużo spokojniej.
Tytuł: Odp: [Focus] Focus ST MK3FL Diesel (2.0 TDCI) - szpera Quaife
Wiadomość wysłana przez: sanczo w 20.01.2020, 14:30
Może komu się przyda

rozmawiałem dziś z PumaSpeed UK
rozowa dotyczyła szpery quaife i Wavetrac
powiedziano mi tak
do codziennej jazdy zdecydowanie quaife
na tor to lepiej Wavetrac bardzo agresywna i głośna szpera
Tytuł: Odp: [Focus] Focus ST MK3FL Diesel (2.0 TDCI) - szpera Quaife
Wiadomość wysłana przez: sseebbaa1 w 20.01.2020, 23:46
Cytat: sanczo w 20.01.2020, 14:30do codziennej jazdy zdecydowanie quaife
na tor to lepiej Wavetrac bardzo agresywna i głośna szpera
No to chyba trafiłem z moimi przypuszczeniami odnośnie Wavetrac'a. Ta głośność może wynikać właśnie z mechanicznego elementu blokującego, o którym wspomniałem. Bo to jedyna część, w której metal o metal zapina się zapewne ze stukiem (w Quaife tego nie ma).

No to przynajmniej wiemy już coś więcej.

Quaife jest wskazywana jako pasująca jednocześnie do Mondeo ST220 oraz do Focusa ST mk3.
A Wavetrac wskazuje swoją szperę tylko do Focusa ST mk3. Ale dokładnie ta sama szpera Wavetrac powinna też pasować do MMT6 w Mondeo mk3, bo to praktycznie bliźniacze skrzynie (poza sposobem podłączenia linek i wartościami przełożeń).
Tytuł: Odp: [Focus] Focus ST MK3FL Diesel (2.0 TDCI) - szpera Quaife
Wiadomość wysłana przez: sanczo w 21.01.2020, 07:43
Zamówiłem Quaife
Teraz pasuje  mi znaleść dobry garaż od skrzyń gdzieś na południu Polski
taki który ma przyrządy do mierzenia luzów żeby zastosować odpowiedni dystans pod łożysko czyli +0.2mm tak podaje ford
Łożyska simeringi nowe śruby 10 szt. wszystko już kupione
Tytuł: Odp: [Focus] Focus ST MK3FL Diesel (2.0 TDCI) - szpera Quaife
Wiadomość wysłana przez: sseebbaa1 w 22.01.2020, 09:06
Cytat: sanczo w 21.01.2020, 07:43przyrządy do mierzenia luzów

Taki przyrząd to po prostu szczelinomierz za kilkanaście złotych :)

(https://s6.ifotos.pl/img/ST220-Qua_qsqqxrr.jpg) (https://ifotos.pl/z/qsqqxrr/)

Ważniejsze jest trafienie na kumatego i pracowitego mechanika, któremu zgodnie ze sztuką będzie się chciało kilka razy skręcać i rozkręcać skrzynię za każdym razem używając klucza dynamometrycznego (bo tak się sprawdza ten luz). A jakie są trudności z dobraniem podkładek dystansowych, to opisywałem w temacie swojego samochodu lub ostatnio też tutaj:
http://fordtuning.pl/index.php/topic,6338.msg69524.html#msg69524

Ja ostatecznie zdecydowałem się na samodzielną przeróbkę, bo właśnie miałem problem ze znalezieniem właściwej osoby.
Pomocny był film z YT, który pokazywał montaż szpery właśnie w Focusie.
Tytuł: Odp: [Focus] Focus ST MK3FL Diesel (2.0 TDCI) - szpera Quaife
Wiadomość wysłana przez: sanczo w 22.01.2020, 13:49
No tak jak piszesz musisz kilka razy składać i rozkładać skrzynie żeby trafić dobrze z podkładkami dystanowymi
ja poszukam dobrego garażu co mają przyżądy do MMT6

tu można zobaczyć jak to mniej wiecej wygląda na przykładzie innej skrzyni ale tu widać pełna profeska od skrzyń
od 5 minuty jest dokładnie widać


Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć film.

Tytuł: Odp: [Focus] Focus ST MK3FL Diesel (2.0 TDCI) - szpera Quaife
Wiadomość wysłana przez: sseebbaa1 w 22.01.2020, 16:22
To ja mam lepszy filmik. Nie dość, że pokazuje dokładnie skrzynię Focusa (a nie jakiego Łopla), to jeszcze przedstawiono tam samodzielny sposób przeróbki 8)
Nie ma co się obawiać o wyniki takich samodzielnych pomiarów. Bo pod względem precyzji pomiarów szczelin, taki sposób jest teoretycznie nawet dokładniejszy, bo skręcamy obudowę i nie rozdziela jej żaden zestaw pomiarowy (który hipotetycznie mógłby być rozkalibrowany).

Pod filmem jest też link do amerykańskiego forum, gdzie autor nagrania podaje dodatkowe jeszcze informacje związane z procedurą montażu.

Ja założyłem swoją szperę zgodnie z tym wskazówkami i wszystko pięknie działa. Robiłem to pierwszy raz w życiu, a przy okazji rozbierania skrzyni też po raz pierwszy mogłem dotknąć wnętrzności skrzyni. To pokazuje jak niewielkie doświadczenie miałem z tematem, a mimo to poradziłem sobie. Zatem działaj sam. Satysfakcja będzie bezcenna!


Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć film.

Tytuł: Odp: [Focus] Focus ST MK3FL Diesel (2.0 TDCI) - szpera Quaife
Wiadomość wysłana przez: sanczo w 22.01.2020, 16:56
Ja widziałem ten film już dawno często goszczę na tym forum

ale jak zobaczyłem jak on wybija obudowę zewnętrzną łożyska śubokrętem to już miałem dość
przecież można podjechać do jakiegoś dobrego garażu od skrzyń i profesjonalnymi wybijakami lub ściągaczami się posłużyć
przecież to dużo nie kusztuje kupując coś co kosztuje kilka tys. zł i tak to robić dla mnie to nie do pomyślenia
może w USA mają mniejsze możliwości niż w PL mowa o mechanikach
on był zdeterminowany to zrobić żeby focus wrócił na drogę
ja mam drugą skrzynię więc mi tak nie zależy podeślę lub podwiozę skrzynię do profesjonalnego garazu i zorbią
Tytuł: Odp: [Focus] Focus ST MK3FL Diesel (2.0 TDCI) - szpera Quaife
Wiadomość wysłana przez: sseebbaa1 w 22.01.2020, 23:43
Ale tym bardziej zrób to sam, skoro masz drugą skrzynię :) Nawet jak będziesz to dłużej robił, to nie będziesz blokował auta.

A jeżeli chodzi o wybijanie zewnętrznych bieżni łożyska, to można sobie z tym poradzić za kilkadziesiąt złotych :)
Zobacz co ja wymyśliłem:
http://fordtuning.pl/index.php/topic,3507.msg59366.html#msg59366
Tytuł: Odp: [Focus] Focus ST MK3FL Diesel (2.0 TDCI) - szpera Quaife
Wiadomość wysłana przez: MaciekKRK w 20.05.2020, 14:24
Cytat: sanczo w 21.01.2020, 07:43Zamówiłem Quaife
Teraz pasuje  mi znaleść dobry garaż od skrzyń gdzieś na południu Polski
taki który ma przyrządy do mierzenia luzów żeby zastosować odpowiedni dystans pod łożysko czyli +0.2mm tak podaje ford
Łożyska simeringi nowe śruby 10 szt. wszystko już kupione

Sanczo - czy udało Ci się zainstalować już szperę? Jak Twoje wrażenia?
Ostatnio miałem fajną przygodę dlaczego szperę warto montować - luty, a więc mokry dzień, Focus ST225 nie miał szans przy starcie spod świateł - jego koła niemiłosiernie kręciły się w miejscu, a szalony bocian odleciał w siną dal. Oczywiście kiedy ST225 znalazł trakcję to minął wściekłego bociana niczym struś pędziwiatr :)
Tytuł: Odp: [Focus] Focus ST MK3FL Diesel (2.0 TDCI) - szpera Quaife
Wiadomość wysłana przez: sanczo w 20.05.2020, 17:50
Witam

Tak zamontowałem działa super
trochę po testowałem no i wow jak to się fajnie jeździ
super dociąga w zakrętach do środka jezdni

ale jest małe co nieco
pasuje uważać jak wpadasz w duże koleiny gdy jedziemy prosto (mowa  o tych po ciężarówkach)
bo czasami szpera zadziała w takich sytuacjach no i kierownice musisz trzymać dwiema rękami
ale to naprawdę przy wielkich wytłoczeniach w asfalcie
Tytuł: Odp: [Focus] Focus ST MK3FL Diesel (2.0 TDCI) - szpera Quaife
Wiadomość wysłana przez: MaciekKRK w 20.05.2020, 18:37
Cieszę się, że jesteś zadowolony z decyzji  :)
Dla mnie to najlepsza modyfikacja w samochodzie, jaka mogła być :)
Przepraszam za wcześniejsze pytanie, teraz sprawdziłem że robisz bardzo przyjemny projekt, więc nie śmiem się porównywać do Twoich modów :)
Tytuł: Odp: [Focus] Focus ST MK3FL Diesel (2.0 TDCI) - szpera Quaife
Wiadomość wysłana przez: TalRash w 20.08.2021, 20:41
Ja też jestem po montażu szpery ale u mnie jest benzynka 2.0 skręcona na 300 koni i 500  Nma.
Różnica w prowadzeniu w zakrętach jest koooooolosalna. Teraz klei. Czuć przyczepność.
Podczas normalnej jazdy szpera całkowicie niewyczuwalna.
Fajnie skleja przy starcie od zera... Nareszcie napęd jest na dwa a nie na jedno koło ;)
Brałem skrzynię od Sanczo razem ze sprzęgłem z RSa. Sprzegło z RSa ma mocniejszy docisk - moim zdaniem jest lepsze chociaż ciężej chodzi.
Niestety na 6 biegu słyszę delikatne wycie/piszczenie jakby łożysko, tylko podczas przyśpieszania lub jazdy ze stałą prędkością, po odpuszczeniu gazu cichnie.
Nie wiem na razie co o tym myśleć może się przyzwyczaję bo naprawdę jest to ledwo słyszalne - ale po zmianie skrzyni wyłuskałem ten dźwięk po 120km przejechanych więc jest tak cichy że moja Żona nie słyszy.
Wiecie jak to jest śmigam tym autem 5 lat tylko ja je prowadzę więc każda najdrobniejsza zmiana jest dla mnie widoczna.
Jestem bardzo zadowolony z modyfikacji, od Sanczo dostałem też wiele wartościowych rad podczas rozmów - ogarnia mocno.
I na koniec smaczek:
Przed wymianą szpery zjechałem na pobocze jedno koło na poboczu (trawnik) drugie na asfalcie. Dynamiczny start - efekt taki, że prawie nie przyspiesza i trawa lata na dach.
Powtórzyłem to dziś ze szperą, spaliłem laka który był na asfalcie - zaspaw się zrobił przez chwilę ;-)
Tytuł: Odp: [Focus] Focus ST MK3FL Diesel (2.0 TDCI) - szpera Quaife
Wiadomość wysłana przez: sseebbaa1 w 20.08.2021, 23:43
Cieszę się, że dałeś się namówić i nie bałeś się zaryzykować niemałej w końcu kasy na szperę. Kosztowna, ale warta każdej wydanej złotówki - jednak pod warunkiem, że lubisz cisnąć, a nie kulać się.
Im agresywniej jeździsz, tym bardziej docenisz modyfikację. Szpera przy wciskaniu gazu w zakręcie tak mocno ciągnie do środka zakrętu, że wręcz ma się wrażenie, że geometria tylnej osi szwankuje. Bo niby skąd nadsterowność w przednionapędówce? Ale tak to właśnie działa!
Trzeba się odważyć na pewne szaleństwo w zakręcie i gdy wydaje się, że troszeczkę przesadziliśmy z prędkością wejścia, to po dodaniu gazu w tym zakręcie nagle okazuje się, że auto w pełni wykorzystuje przyczepność i nawet przy takiej prędkości lepiej klei. Warunkiem jest jednak umiejętne dodawanie gazu. Nie ma miejsca na strach. Jest to pewne pokonywanie swoich psychicznych ograniczeń, ale nagroda za przełamanie jest słodka :evil:
Koledzy, którzy zostali przewiezieni przeze mnie w zakrętach (zwłaszcza długich) byli gotowi zakładać się, że to napęd 4x4 :) Nie wierzyli bowiem, że mimo dodawania gazu auto lepiej zakręcało, niż przy odpuszczonym gazie (która to sytuacja teoretycznie lepiej przykleja przednią oś).
Czyli - to modyfikacja, która jest zawsze wartościowa, bo chociażby włączanie sie do ruchu z ulicy podporządkowanej jest sprawniejsze (ruszanie na skręconych kołach z odciążeniem wewnętrzego koła).
Ale - prawdziwie docenią ją ludzie preferujący spirited drive, czyli z angielskiego uduchowioną jazdę.
Wtedy samochód zyskuje drugą naturę, a my odczuwamy to jako naprawdę zmianę sposobu prowadzenia auta. Tak jakby nowy samochód.

Kiedy już przeciągniesz auto porządnie przez zakręty, to też daj znać. Bo ja akurat największą frajdę odkryłem właśnie w zakrętach. Zresztą jak zabrałem Mondeło na tor, to na wyjściach z łuków zyskiwałem najwięcej w porównaniu do konkurentów. Jest zabawa!
Zwykłe FWD zawsze biernie czeka na koniec zakrętu.
A FWD ze szperą zawsze aktywnie bawi się zakrętem!
Tytuł: Odp: [Focus] Focus ST MK3FL Diesel (2.0 TDCI) - szpera Quaife
Wiadomość wysłana przez: TalRash w 21.08.2021, 16:51
Wczoraj po montażu szpery padało cały dzień więc testy były na pół gwizdka, dziś słonko od rana i właśnie wróciłem do domu - 3/4 zbiornika wyjeździłem żeby się nacieszyć... Żałuję tylko jednego - że dopiero teraz się zdecydowałem na taki mod.
Co to teraz robi w łukach... AWESOME!
Tytuł: Odp: [Focus] Focus ST MK3FL Diesel (2.0 TDCI) - szpera Quaife
Wiadomość wysłana przez: sanczo w 22.08.2021, 15:42
Super że działa wszystko ok
fakt po takim modzie można się cieszyć jazdą ( wiem że to nie małe $ ale warte jest )
ten dźwięk jest lekko słyszalny ale to szpera hałasuje i musisz się dobrze wsłuchać ta i tak mało hałasuje bo Wavetrac ta już jest głośniejsza
niestety ford jest dla mnie mało rozwijalny i odpuściłem (silnik ma małe możliwości) i musiałem zmienić markę
padło na VAGA

zrobiłem już jednego sleeper nie jeden się pyta co tam mam pod maską
A4 B9 2.0 TFSI Quattro prawie 370KM w DSG (Ford RS nie ma szans)
a w tym Tyg.
S3 8V 2.0 TFSI i będzie 500+
napęd na 4 koła niczego nie przebije

pokaże wam przełożenie skrzyni w A4

(https://i.postimg.cc/wMFcBk7T/Whats-App-Image-2021-08-07-at-08-01-22.jpg) (https://postimg.cc/kR6t1KQk)

(https://i.postimg.cc/V5QrmrFL/Whats-App-Image-2021-08-22-at-14-48-23.jpg) (https://postimg.cc/dZ6t90Xz)
Tytuł: Odp: [Focus] Focus ST MK3FL Diesel (2.0 TDCI) - szpera Quaife
Wiadomość wysłana przez: TalRash w 22.08.2021, 16:00
Ponad 260 na budziku a obroty jak w zabudowanym ;-)
Generalnie to szkoda że odeszłeś od Forda - rozumiem dlaczego ale i tak szkoda.
Audice to chyba inny budżet, w zakupie tuningu i użytkowaniu.
Wracając do meritum wątku.
Skrzynia od SANCZO działa jak bajka a szpera to modyfikacja MUST HAVE.
Dziwuję się sobie, że ponad 100 tysiecy kilometrów zrobiłem bez szpery z napędem na jedno koło.
Ale lepiej późno niż wcale.
Przyczepności i do zobaczenia na prostej ;-)
Tytuł: Odp: [Focus] Focus ST MK3FL Diesel (2.0 TDCI) - szpera Quaife
Wiadomość wysłana przez: MaciekKRK w 21.01.2022, 19:01
Cześć,

Panowie czy Ktoś z Was myślał przynajmniej o potencjalnych możliwościach SWAP 4x4 z Focus RS MK3 do Focus ST MK3?
Trafiłem na forum US, gdzie jeden Chłopak to zrobił, ale wymieniał nawet podłogę w aucie. Nie mówiąc o kwestii inteligentnego napędu z RS i połączonych z nim czujników. Sprawa warta zachodu?
Tytuł: Odp: [Focus] Focus ST MK3FL Diesel (2.0 TDCI) - szpera Quaife
Wiadomość wysłana przez: MaciekKRK w 24.03.2023, 20:12
Cześć,

Po niemal 3 latach i dodatkowych ok 70 tys km przejechanych od momentu modyfikacji Focus ST MK3 (diesel), w tym montażu szpery Quaife pojawił się mały problem.

Kilka tygodni temu pojawił się  odgłos dobiegający z przedniej części pojazdu podczas dynamicznego przyśpieszania na 1,2 i częściowo 3 biegu (czyli kiedy układ jest najbardziej obciążony). Hałas przypomina dźwięk ocierających się o siebie elementów jednakże,

- zostały sprawdzone wszystkie elementy zawieszenia (celowałem w swojej ocenie właśnie w elementy przedniego zawieszenia),

- został sprawdzony dolot i jego każdy element wraz ze szczelnością,

- został sprawdzony olej w skrzyni biegów pod kątem opiłków metalu czy też utraty objętości / właściwości oleju,

Powyższe prace nic nie wykazały. Jedynie wykryto drobną nieszczelność w EGR, ale jest on już wymieniany na nowy i nie ma to wpływu na sprawę.
Czy ktoś z Państwa ma podobne doświadczenia z LSD Quaife i napotkał się z podobnymi dolegliwościami po jakiś czasie?

Czy jest sens wyciągać całą skrzynię i ją sprawdzić wobec braku objawów i wad w innych elementach pojazdu? Czy szpera, a raczej jej elementy mogły się zużyć, "wytrzeć", aczkolwiek brak opiłków i stan oleju spuszczonego ze skrzyni przeczy tej tezie. 

Pozdrawiam i szerokości,
Maciek

Tytuł: Odp: [Focus] Focus ST MK3FL Diesel (2.0 TDCI) - szpera Quaife
Wiadomość wysłana przez: sanczo w 12.05.2023, 22:49
Pewnie pasuje wyciągnąć skrzynię i powymieniać łożyska w niej
szybko padają łożyska jak mamy szperę
sprzedałem całą skrzynię z szperą skrzynia miała mały przebieg może 5 lub 7k i nowa była szt. skrzynia jak i szpera
i koleś po małym czasie musiał zmienić łożyska po wymianie skrzynia działała już super cicho